Working on a particular condition

Working on a particular condition

Johanna Klingler

The exhibition will be open 13. and 14. March, 2 -5 pm
15. – 28. March 2021 and by appointment

a sequence
a status
an image
an asset
a coin
an ID
a drug
a part of my body
a routine
something
a degree
a currency
a signature

Johanna Klingler

is an artist and researcher based between Berlin, Munich and London. She is currently working on her PhD where she introduces the term “Emotional-Infrastructural Labour”. She is also a co-organizer of “Portal”, a platform for cultural exchange between the German speaking and the post-soviet area.

The Hide

The Hide

Boris Shershenkov

5. – 10. März 2021
Interaktive Sound Installation
Täglich ab 19.00 Uhr im Schaufenster des Kunstraumes

Field Processing –
Live Sound Performance: 5. März um 18.00 Uhr

Die Performance findet im Schaufenster des Kunstraumes statt und kann von aussen angeschaut werden. 
Es gibt keine Vernissage.

Während ein paar Tagen wird der Kunstraum Dreiviertel zum Rückzugsort für die technoakustische Beobachtung der elektromagnetischen Kommunikation an der Monbijoustrasse. Die Lichtgesänge verschiedener Arten des öffentlichen Verkehrs sind zu schnell um mit dem menschlichen Auge wahrgenommen zu werden; sie teilen sich den zeitlichen Bereich mit dem hörbaren Schall und können mittels spezieller, im Kunstraum installierten, optischen Mikrofonen, Spiegelsystemen und Schallwandler gehört werden.

For several days the Dreiviertel art space will become a hide for the techno-bio-acoustical observation of electromagnetic communication at the Monbijoustrasse. Light songs of various species of public transport are too fast to be perceived with human eye, but they share the temporal domain with audible sound and could be heard by means of special optical microphones, mirror systems and transducers, installed in the gallery space. 

Boris Shershenkov

www.shershenkov.com

artist-in-residency at the Residency.ch in PROGR, supported by Pro Helvetia www.prohelvetia.ch

Boris Shershenkov is a sound artist, PhD candidate and musical instrument designer from Vladivostok, currently lives and works in Saint-Petersburg, Russia. Shershenkov is focusing on projects that develop new methodologies in technological and sound art, he investigates the relationship between human and technology combining modern techniques with media archaeological research. Boris is engaged in various activities in the field of experimental music and sound art as the author of media installations and sound performances and curator of concert programs, exhibitions and educational projects. As a musician, he is actively working in the areas of live electronics and electroacoustic improvisation, both solo and in collaboration with Russian and foreign musicians. His works and instruments were presented at numerous collective exhibitions, festivals and concerts of experimental and electronic music in Russia and abroad. 

Talía Falcón Nizarane

Talía Falcón Nizarane

Havana, Cuba

Dokumentation einer Performance-Serie
“Cleaning Service”

2. – 20. Februar 2021, im Schaufenster Dreiviertel

Die kubanische Künstlerin Talía Falcón Nizarane befasst sich mit dem Thema der Isolation und dem Leben auf einer abgelegenen Insel in der Karibik. Während ihres kurzzeitigen Aufenthalts in Zürich blickte sie zurück in ihre Heimat.

“These performance series critically reflect on the political boundaries that delimit countries and territories, building up particular realities and living conditions for the people. Coming from an island and feeling often trapped and disconnected from the outside world, made me look at the water as a prison placed there by Nature itself to hold me back. The act of controlling and giving shape to this water empowers me as an individual and turns my action into a ritual. A lot can be said about the connotations of the act of cleaning: It is physical, manual labor related to the social class of an individual. Who cleans? Who does not clean? Women clean, poor people also clean…” Talía Falcón Nizarane

www.taliafalconnizarane.com

Der Kunstraum bleibt vorübergehend geschlossen. Das Video ist abends und die ganze Nacht hindurch im Schaufenster des Kunstraums zu sehen.

Transitorische Turbulenzen

Transitorische Turbulenzen

Kuratiert von
Janine Stoll & Harald Kraemer

lotsremark projekte zu Gast bei Dreiviertel im Rahmen von Connected Space

Sena Başöz
George Steinmann
Joseph Leung
Herbert Starek
& historische Kataloge von
Marcel Broodthaers

6. – 25. November 2020

Ausgewählt von Janine Stoll & Harald Kraemer treffen konzeptuelle Werke aus dem Zeitraum 1968 bis 2020 aufeinander, die kritisch Systeme hinterfragen.

The installation begins with a time travel through the historical catalogs of the legendary Belgian artist Marcel Broodhaers; goes over to the complex and yet hardly comprehensible Mindmaps painted with blueberry juice by the Swiss artists and researcher George Steinmann in his photographs; Joseph Leung from Hong Kong shows the monumental national symbols of his country as fragile flowers disappearing in the wind; Austrian conceptualist Herbert Starek swims through the vague cartography of sounds and imaginary landscapes and finally Sena Başöz the artist from Istanbul is trying to catch the noisy unclear signals of present which are constantly being “erased”…

Dr. Janine Stoll – art historian, curator, dissertation about Marcel Broodthaers‘ main work La Salle Blanche, Basel

Dr. Harald Kraemer – professor at the City University of Hong Kong and head of the Programmes Curating Art & Media, Hong Kong

lotsremark.net
connected-space.ch

Sena Başöz senabasoz.info
Joseph Leung leungmongsum.com
George Steinmann george-steinmann.ch
Herbert Starek herbert-starek.com
& Marcel Broodthaers

Waiting for Giovanni Carmine

 

Waiting for Giovanni Carmine

Manuel Gloor

 

Nachdem Manuel Gloor ein halbes Jahr Kunst studiert hat, wartet er nun 8 Stunden lang auf den Kurator der Art Basel Unlimited, um ihm seine einzige Arbeit zu präsentieren.

Am 17. April von 9.00 bis 17.00h im Kunstraum Dreiviertel
Im Rahmen von ACT Performance Festival Bern

Die Live-Übertragung beginnt um 12.00 unter dem folgenden Link: act-perform.net
und über Instagram @pseudo_art_student


 

Nicolas Wolf

Nicolas Wolf

Eine Dauerperformance im Schaufensterrrr

21 – 25. September 2020

Mo – Fr.   08.00  – 12.00, 13.00  – 17.00

Feierabendbier: 25. September, ab 17.00 Uhr

Der Berufsmusiker Nicolas Wolf gibt der gesellschaftlichen Erwartung nach und geht endlich richtig arbeiten: Von Montag bis Freitag von 8 Uhr bis 17 Uhr mit einer Stunde Mittagspause von 12 Uhr bis 13 Uhr. Eine Woche lang spielt er Schlagzeug zu Bürozeiten. Am Freitag Abend gibt es ein Feierabendbier.

www.nicolaswolf.ch

Nicolas Wolf
Nicolas Wolf ist freischaffender Musiker und Künstler aus Fribourg, wohnt und wirkt in Bern. Obwohl er schon als Teenager mit seinen ersten Punkbands erfolgreich mit selbstorganisierten Tourneen durch die Schweiz und das benachbarte Ausland reiste, verpasste es sein Umfeld und die Gesellschaft, ihm den Weg zum Berufsmusiker aufzuzeigen. Er begann eine akademische Laufbahn mit Schwerpunkt Schweizer Geschichte, währenddessen er nebenbei seinen Lebensunterhalt als Musiker verdiente. Langsam realisierend, dass sich eine Laufbahn als Musiker auftut, folgte er seiner Bestimmung und begann mit 27 Jahren ein Schlagzeugstudium an der HKB Jazz.
Mittlerweile arbeitet er in kleinen Pensen selbst an der HKB und macht sich als Künstler einen Namen als offenen, aufmerksamen und humorvollen Improvisator, der mit seinem Instrument bereits Boxkämpfe live vertont hat, im Duo mit einer Autobahn performte, Konzerte in absoluter Dunkelheit spielte, 8 stündige Solo-Schlafkonzerte durchführte u.v.m. Für seine vielfältige und interdisziplinäre Arbeit verlieh ihm der Kanton Bern 2019 den Musikpreis „coup de coeur“.


 

Pedro Déniz – White Shirt

Pedro Déniz

WHITE SHIRT

Ausstellung
5. – 26. Juli 2020 (verlängert!)
Vernissage
5. Juli, ab 19.00Uhr

“Another panorama of the “cold war” with false information and demonstration of forces. Therefore, the use of black and white flags that colonize the periphery of a body (the body as a metaphor for individual geography, also as a border) hidden behind a cape. The flags refer to the images of historical documentations, where all these symbols appear in black and white. A chair, a table, barbed wire, music boxes, flags of the different countries are building a landscape composed of the historical borderline realities”. Pedro Deniz

Pedro Déniz

Visual artist, 1964, Las Palmas de Gran Canaria, Canary Islands, Spain.
Pedro Déniz is experimenting across different media: installations, photography, video, cultivating the art of action or performance-art and visual poetry. Déniz started his career in the 90s and is nowadays a well known artist on the Canary Islands. His projects were presented at several Bienniales and festivals: Welcome, in the African Photography Biennial of Bamako, 5th edition (Mali, 2003); III Lanzarote Biennial (Art, landscape and tourism) with the Back-garden project. (Spain, 2005); Dakar Biennial (Senegal, 2006); XIII International Festival of Digital Arts and Cultures of Gran Canaria, Canariasmediafest, (Spain, 2008); 10th Biennial of Havana (Cuba, 2009).

His works are in public collections such as the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC), Spain. Atlantic Center of Modern Art (CAAM). Las Palmas de G.C. Spain. Space C, Camargo, Santander, Spain. Fundación MAPFRE GUANARTEME Collection, Canary Islands, Spain. Moleskine Foundation Collection, Milan, Italy.

www.pedrodeniz.com

Many thanks to Adela Picón for the support! 

window

a group video-sketch

to watch through the window of the art space Dreiviertel
and online

May 22 – May 31, 2020

One of the significant qualities of our little art space Dreiviertel in Bern is the big window. This window provides an access to the outside world and connecting global and local.

Since the beginning of the last year we have showed projects with artists and curators from Croatia, Turkey, Honduras, Netherlands, Germany, Italy, Kyrgyzstan, Egypt, France, Switzerland and Russia. We try to keep the intercultural bridge afloat in contributing to the diversity of the Bernese art scene. Although the current exhibition with spanish artist Pedro Déniz from the Canary Islands had to be postponed, we will use this window to give a voice to the artists from different parts of the world whom we were honored to collaborate with until now and hoping for more projects in the very near future.

Slowly we are returning to the analog world and inviting you to have a look through our window or right here:

LARISSA ARAZ
(Çeşme,Turkey)

PAMELA BREDA
(Venice, Italy)

ILYA FEDOTOV-FEDOROV
(Moscow, Russia)

ELISA BOLLAZZI
(Milano, Italy)

MARIA MOTYLEVA
(Republic of Adygea, Northern Caucasus, Russia)

USTINA YAKOVLEVA
(Moscow/Sochi, Russia)

NICOLAS WOLF
(Bern, Switzerland)

BERMET BORUBAEVA
(Bishkek, Kyrgyzstan)

and art students:
ASAN DZHUZBAEV
(Bishkek, Kyrgyzstan)

ALTYNAI ABDRAKHMANOVA
(Bishkek, Kyrgyzstan)


Nora Lune – Soul Delay

Nora Lune

SOUL DELAY

Ausstellung: 7 – 27. März 2020
Vernissage: 7. März, 18.00h
Online Artist Talk 7. April, 18.00h

“…Denn Nora Lunes Kurzfilm begleitet seine Protagonistinnen durch einen Tag, dessen Beliebigkeit, Sterilität und industrielle Menschenmassenabfertigung jede Seele ausräumt. Was diesem Alltag an Beseeltheit entgeht, ersetzt die Berner Künstlerin durch Betriebsamkeit. Selbst die Morgengymnastik steht im Dienst des späteren Funktionierens auf der Arbeit. Klare musikalische Marker definieren auch, was vom Tag noch übrig bleibt und unterziehen ihn so einer Rationierung und Rationalisierung.
Das einzige, was in Nora Lunes Film im Dunkeln bleibt, ist die Arbeit selbst. Ihr Inhalt scheint so austauschbar, wie jene die ihn verrichten müssen. «Affirmation Bathroom» steht beiläufig am Rand einer Einstellung geschrieben. Widerstand leisten Nora und Line bestenfalls noch, indem sie sich konsequent gegenwärtiger Stromlinienförmigkeit und Selbstoptimierung Gesundheitsfragen widersetzen und selbst zwischen zwei Klimmzügen noch an der Zigarette ziehen. …”
Beat Geier, freier Autor

Nora Lune (b. 1992 in Bern, CH) is a Swiss/American multimedia artist. BA in Fine Arts from Zurich University of the Arts. She is focussing on video and digital art. Her videos investigate psychological studies of our daily social life and probable disintegration. Drawing from her own and other virtual identities, she contemplates on language, technology and futurist notions to create atmospheric portraits of our time.

www.noralune.net


 

Artem Loskutov – Monstration

Artem Loskutov

MONSTRATION

art & protest 

Artist talk: 1. März 2020, 17.00h 

Ein Künstlergespräch mit Artem Loskutov – Künstler und Aktivist aus Novosibirsk, Russland.
Artem Loskutov ist als Speaker zur “Art At Risk” Tagung in Zürich eingeladen worden und machte einen Zwischenstopp in Bern wo wir ihn am 1. März im Kunstraum Dreiviertel begrüsst haben. 

ARTEM LOSKUTOV
Performance artist and activistBorn 1986 in Novosibirsk (Russia). He is well-known throughout Russia as the founder of the unique May Day happening Monstration. The goal of a Monstration is to shake up a usual political procession with humorous and absurd signs and slogans. 2010 he was awarded with the Innovation Prize – the main Russian Contemporary Visual Art Award and was named “Young Person of the Year” by the Russian news organization Action.


Larissa Araz – Words don’t come easy

Larissa Araz

WORDS DON’T COME EASY

Vernissage: 7. Januar 2020, 19.00 Uhr
Ausstellung: 8. Januar — 6. Februar 2020

kuratiert von Nikolay Alutin

In der Ausstellung Words Don’t Come Easy werden die aktuellen Arbeiten von Larissa Araz präsentiert, in denen die Künstlerin die ambivalente und grenzüberschreitende Wechselbeziehung zwischen Macht und sprachlichen Strukturen analysiert. Sprache wird hier als ein Instrument der Förderung sowie der Unterdrückung von Freiheiten in zeitgenössischen sozialen und politischen Landschaften wahrgenommen. Die ausgestellten Arbeiten setzen sich mit der Diskriminierung marginalisierter Gruppen in der Türkei — dem Heimatland der Künstlerin — auseinander, speziell in Bezug auf die direkte und indirekte Ausübung institutioneller Zensur.

Podcast online anhören Hope Archive: Letters

Words Don’t Come Easy is a presentation of recent bodies of work by Larissa Araz. Devoted to dissecting language as a system used to promote or undermine freedoms in contemporary social and political landscapes around the world, the artist’s work reveals tensions in the relationship between power and linguistic structures which go beyond any specific locality. Working within the context of her home country of Turkey, the three works presented reveal the oppression of marginalized groups as well as subtle and direct acts of institutional censorship.

Listen to Hope Archive: Letters online

Larissa Araz: www.larissaaraz.com
Nikolay Alutin: www.alutin.com